MedicinaSportiva.Ro - Portal Romanesc de Medicina Sportiva
Newsletter Medicina Sportiva
*

Centrul de recuperare medicala Recumed



PanSportMedical.Ro
Acest website utilizeaza cookies! Despre confidentialitate! Close(auto)english 

 PanSportMedical
WebSite Romanesc de Medicina Sportiva
website medical * medicina sportiva * traumatologie - recuperare sportiva * nutritie * articole * informatii



  Home

 Medicina Sportiva
 Traumatologie Sportiva
 Recuperare Medicala & Sportiva
 Dezvoltare Fizica
 Nutritie
 Sportul pentru toti
 Sistemul sanitar
 Link to PanSportMedical.Ro
 WebSite Map

 Forum  Medicina Sportiva:
www.medicinasportiva.ro


Link-uri utile:
 
www.DreptOnline.ro

*
 
Servicii
Contact
Despre Noi
 









Informare

Legislatie


Legislatia Circulatiei pe drumurile publice si a bicicletelor in parcuri


Consternat de decizia autoritatilor de a interzice accesul biciclistilor in parcuri am inceput, ca un simplu cetatean nespecializat in cele legale, sa caut informatii despre legislatia in vigoare si iata ce am gasit.

Acces interzis bicicletelor

Din OUG 195/2002 republicata privind circulatia pe drumurile public, actualizata prin OUG nr. 63/2006 am retinut:

Art. 2
Indrumarea, supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice se fac de catre politia rutiera ...

Art. 73
Regulile privind circulatia pe drumurile publice a mopedelor, bicicletelor, vehiculelor cu tractiune animala, a conducatorilor de coloane militare, cortegii, grupuri organizate, precum si de animale se stabilesc prin regulament.

CAPITOLUL VII
Raspunderea contraventionala

Art. 95
(1) Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, altele decat cele care intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni, constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment ori cu amenda ca sanctiune principala si, dupa caz, cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art.96 alin.(2).
(2) Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a contravenientului, insotita de recomandarea de a respecta dispozitiile legale.
(3) Avertismentul se aplica in cazul in care prin incalcarea normei rutiere nu se pune in pericol siguranta circulatiei.
(4) Sanctiunile contraventionale prevazute la alin.(1) se stabilesc si se aplica contravenientilor, persoane fizice ori juridice.

Art. 98, 99, 100 - nimic explicit despre biciclete!

Ce este interesant:
- constatarea contraventiilor trebuie sa se faca de catre Politia Rutiera! Dar nu cred ca am vazut vreodata Politie Rutiera in parcuri.
Nu am intalnit nicaieri in aceasta lege faptul ca Politia Comunitara, Jandarmeria sau firmele de paza (care patruleaza parcurile) au atributii in sanctionarea contravenientilor.
Deci cine ne va amenda? Nu stiu si cred ca nu stie nimeni!
- Apoi de unde vine amenda de 500 RON iar nu am inteles! Mai ales ca Art. 95 (3) este clar iar bicicletele din parc in mod evident nu pun in pericol siguranta circulatiei!
- tot legat de amenda biciclistilor Art. 95 are prevederi clare:
(2) Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a contravenientului, insotita de recomandarea de a respecta dispozitiile legale.
(3) Avertismentul se aplica in cazul in care prin incalcarea normei rutiere nu se pune in pericol siguranta circulatiei.


Am cautat in continuare:

Din Regulament pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice - retinem:

Art. 4
(1) Inchiderea sau crearea de restrictii pentru circulatia vehiculelor ori a pietonilor pe drumurile publice se poate face numai pentru limitarea intensitatii traficului, pentru protectia unor sectoare de drum sau pentru executarea unor lucrari, in conditiile stabilite de lege

2. Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase sau impinse cu mana
Art. 14
In circulatia pe drumurile publice, bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de avertizare sonora; se interzic echiparea si folosirea sistemelor de avertizare sonora specifice autovehiculelor;
d) echipata in fata cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate cu lumina de culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau dispozitive care, in miscare, formeaza un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spitele rotilor.

Art. 15
Remorca atasata unei biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie echipata si cu o lumina de culoare rosie.

SECTIUNEA a 4-a - Reguli pentru alti participanti la trafic
1. Circulatia bicicletelor si a mopedelor

Art. 160
(1) Bicicletele si mopedele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rand.
(2) Persoanele care nu poseda permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai daca fac dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera in cadrul unei unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule.
(3) Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete, semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1) sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.

Art. 161
(1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau mopede:
a) sa circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa conduca biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;
c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e) sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h) sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului pana la 7 ani, numai daca vehiculul are montat in fata un suport special, precum si a situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce pot fi folosite;
j) sa transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe aleile din parcuri sau gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule pe timp de noapte sau cand vizibilitatea este redusa, fara sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 14 si 16;
m) sa circule atunci cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada.
n) sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau moped;
p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;
r) sa circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent - reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a mentine contactul rotilor cu solul.
(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate. iar, conducatorii de mopede sunt obligati sa aiba, in plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera si certificatul de inregistrare a vehiculului.

Sanctiuni contraventionale si masuri tehnico-administrative
SECTIUNEA 1


Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale
Art. 177
(1) Indrumarea, supravegherea, controlul respectarii normelor privind circulatia de drumurile publice si luarea masurilor legale in cazul in care constata incalcari ale acestora se realizeaza de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane.

Ce este interesant:

-Art. 4 - gresit interpretat, poate fi (in opinia mea) cauza interdictiei in discutie:

(1) Inchiderea sau crearea de restrictii pentru circulatia vehiculelor ori a pietonilor pe drumurile publice se poate face numai pentru limitarea intensitatii traficului, pentru protectia unor sectoare de drum sau pentru executarea unor lucrari, in conditiile stabilite de lege
Doresc sa subliniez ca paragraful se refera " pe drumurile publice" deci nu in parcuri!


- in SECTIUNEA a 4-a - Reguli pentru alti participanti la trafic  Circulatia bicicletelor si a mopedelor - citim:
Art. 161

1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau mopede:
k) sa circule pe aleile din parcuri sau gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia pietonilor;


Deci prevederea legala este "cu exceptia cazurilor" deci nici vorba de o interdictie clara.
Daca in cazul mijloacelor motorizate prevederea poate fi de inteles (pentru ca au mase si viteze mari, aceste caracteristici determinand gravitatea accidentelor, fara a mai discuta despre poluare), pentru biciclete este o aberatie!
Nici o vorba de varsta biciclistilor! Sa zicem ca un copil de 10 ani merge cu bicicleta in parc - conform afisului este contravenient, si ca un "mare contravenient" (aici imi venea sa scriu infractor) va fi urmarit neaparat de politia rutiera.

Nu cunosc si nu am gasit alte prevederi legale referitor la aceasta problema dar daca ele exista (Hotarari ale Consiliului Local sau ale altor organisme locale) pe langa faptul ca nu sunt mentionate pe indicatoarele respective, ele teoretic sunt inferioare legislatiei de mai sus, dar ... eu nu sunt jurist!
Cred ca este necesar ca autoritatile competente sa verifice aplicarea legii circulatiei pe drumurile publice, atat in spiritul cat si in litera ei, pentru ca decizia de interzicere a accesului bicicletelor in parcuri este o aberatie!


  aprilie 2009

Materialul este publicat avand in vedere  liberul acces la informatiile de interes public.
Materialul publicat reprezinta opinia autorului. Autorul nu garanteaza ca informatiile continute in acest material sunt complete, actuale si este posibil sa existe erori.
Folositi acest material doar pentru informare - in cazul in care aveti intrebari - adresati-va autorului.
Materialul prezentat poate suferi modificari ulterioare.

top








Bibliografie
Parteneri media
Statistici website
...Cum sa?...
Termeni si Conditii

PanSportMedical.Ro
Copyright©PanSportMedical
Marca inregistrata.
Toate drepturile rezervate.
This website is certified by Health On the Net Foundation. Click to verify.This site complies with the
HONcode standard for trustworthy health
information:
verify here.


Google
www  www.pansportmedical.ro



 Best view: Firefox  / Mozilla / Seamonkey / IE6 / IE7+ / Opera;  Rezolutie minima: 1024x768 px;  Adancime culoare: 32 bit.
Web suport: Aceso Suport
GSiteCrawler: Donate and keep the GSiteCrawler free!