Avizul
medico-sportiv si Ordinul Nr. 1058/404 din 24 aprilie 2003
Asa
cum scriam inca din anul 2006 ...
Ordinul
Nr. 1058/404 din 24 aprilie 2003, contine o serie de prevederi
legislative care nu mai sunt de actualitate si care (mai nou) chiar
contrazic
prevederile Legii 321/2007.
Aceste erori legislative
revin
mereu in atentie de cate ori apar discutii pe marginea avizului
medico-sportiv, cum a fost si situatia (relativ) recenta din hochei.
Desi
am sustinut comunicatul Societatii Romane de Medicina Sportiva,
consider ca
nu mai are nici un rost sa comentez modul in care a fost solutionata
situatia de la hochei, pentru ca este mai util sa analizez cauza:
Legea
321/2007 prevede:Art.
2. – Activitatea de medicină sportivă, parte integrantă a
asistenţei medicale, constă în efectuarea selecţiei, a
orientării
şi a reorientării la efort fizic, efectuarea examinărilor medicale la
începerea activităţii sportive, periodic, la
încetarea
activităţii din cauze medicale şi la reluarea activităţii sportive,
după întreruperea acesteia din cauze diverse, eliberarea de
avize
medicale practicanţilor de forme de sport, stabilind calificativul
apt/inapt de efort fizic, în condiţiile unei examinări
interdisciplinare complexe, elaborarea programelor de educaţie
în
domeniul sănătăţii sportive, precum şi asigurarea managementului de
medicină sportivă.
Art. 10.
(2) Cabinetul
de medicină sportivă desfăşoară următoarele activităţi:
a)
eliberează avizul medical, apt/inapt de efort fizic, în urma
examinărilor clinice şi paraclinice specifice, cu avizul medicului
specialist, a colaborării cu alte specialităţi medicale, în
funcţie de particularităţile cazului;
ORDIN
Nr. 1058/404 din 24 aprilie 2003 prevede:Art.
1
(1)
Controlul medical al sportivilor legitimati se efectueaza semestrial,
in conformitate cu baremul examinarilor medicale prevazut in anexa nr.
1, in cabinetele de medicina sportiva din cadrul ambulatoriilor de
specialitate judetene, din Policlinica pentru sportivi a municipiului
Bucuresti si din ambulatoriile de specialitate pentru sportivi,
singurele unitati sanitare abilitate sa acorde avizul medico-sportiv
necesar pentru participarea la antrenamente si la competitiile sportive
oficiale.
(2) Medicii angajati ai cluburilor sportive sau ai
asociatiilor sportive pot efectua controlul medical al sportivilor fara
a avea dreptul legal de a elibera aviz medico-sportiv pentru
participarea la antrenamente si la competitiile sportive oficiale.
(3)
In judetele in care nu functioneaza cabinete de medicina sportiva
controlul medical initial si periodic al sportivilor legitimati si
acordarea avizului medico-sportiv vor fi efectuate intr-o unitate de
asistenta medicala ambulatorie de specialitate de catre 1 - 2 medici,
de regula din specialitatile medicina interna, pediatrie, ortopedie si
altele asemenea, nominalizati de catre directia de sanatate publica
teritoriala, cu avizul colegiului medicilor din judetul respectiv.
Art.
7
(1)
Federatiile sportive nationale vor inregistra si vor elibera carnete de
legitimare numai pentru sportivii care prezinta aviz medical.
(2)
Vizele medicale obtinute de la alte unitati sanitare decat cele
prevazute la art. 1 alin. (1) sau de la medici de alta specialitate
decat cele prevazute la art. 1 nu vor fi luate in considerare si pot
constitui motive de anulare a rezultatelor sportive.
Iata
cum in acest Ordin (1058/404 din 24 aprilie 2003) articolul 7(2)
contrazice articolul 1(3).Fata
de situatia prezentata
Societatea Romana de Medicina Sportiva
a prezentat urmatorul punct de vedere:
"In Romania, conform legislatiei in vigoare (Legea 321/2007, Legea
Sportului) avizul medico-sportiv nu poate fi dat decat de catre medicii
specialisti si primari de Medicina Sportiva in policlinici/cabinete de
stat sau private, acredidate de Colegiul Medicilor pe aceasta
specialitate...."
Evitarea acestor situatii in
viitor, implica obligatoriu inlocuirea Ordinului Nr. 1058/404 din 24
aprilie 2003 cu
Norme de aplicare la Legea 321/2007 ...
Pentru a
usura modificarea
legislativa ... iata o propunere individuala, la care sugestile /
corectiile colegilor, al SRoMS, INMS si celor interesati: sportivi,
cluburi, federatii si nu in ultimul rand al ministerelor implicate
inclusiv al juristilor este binevenit.
Aceasta propunere (este o opinie personala) nu
are nici o legatura cu pozitia
mea de Secretar General al SRoMS.
O Propunere
individuala
NORME TEHNICE
privind
aplicarea Legii 321/2007, controlul medical al sportivilor, asistenta
medico-sportiva in complexurile sportive nationale, precum si in
cantonamentele loturilor nationale si olimpice si asistenta medicala la
bazele sportive in timpul desfasurarii antrenamentelor si competitiilor.