Consternat
de decizia autoritatilor de a interzice accesul biciclistilor in
parcuri am inceput, ca un simplu cetatean nespecializat in cele legale,
sa caut informatii despre legislatia in vigoare si iata ce am gasit.Din
OUG 195/2002 republicata privind circulatia pe drumurile
public, actualizata prin OUG nr. 63/2006 am retinut:Art.
2Indrumarea, supravegherea si controlul respectarii
normelor
de circulatie pe drumurile publice se fac de catre politia rutiera ...
Art.
73Regulile privind circulatia pe drumurile publice
a
mopedelor, bicicletelor, vehiculelor cu tractiune animala, a
conducatorilor de coloane militare, cortegii, grupuri organizate,
precum si de animale se stabilesc prin regulament.
CAPITOLUL
VIIRaspunderea contraventionala
Art.
95(1)
Incalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, altele decat
cele care intrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni,
constituie contraventie si se sanctioneaza cu avertisment ori cu amenda
ca sanctiune principala si, dupa caz, cu una dintre sanctiunile
contraventionale complementare prevazute la art.96 alin.(2).
(2)
Avertismentul consta in atentionarea verbala sau scrisa a
contravenientului, insotita de recomandarea de a respecta dispozitiile
legale.
(3) Avertismentul se aplica in cazul in care prin
incalcarea normei rutiere nu se pune in pericol siguranta circulatiei.
(4)
Sanctiunile contraventionale prevazute la alin.(1) se stabilesc si se
aplica contravenientilor, persoane fizice ori juridice.
Art.
98, 99, 100 - nimic explicit despre biciclete!Ce
este interesant:
- constatarea
contraventiilor trebuie sa se faca de catre Politia Rutiera! Dar nu
cred ca am vazut vreodata Politie Rutiera in parcuri.
Nu am
intalnit nicaieri in aceasta lege faptul ca Politia Comunitara,
Jandarmeria sau firmele de paza (care patruleaza parcurile) au
atributii in sanctionarea contravenientilor.
Deci cine ne va
amenda? Nu stiu si cred ca nu stie nimeni!
- Apoi de unde vine
amenda de 500 RON iar nu am inteles! Mai ales ca Art. 95 (3) este clar
iar bicicletele din parc in mod evident nu pun in pericol
siguranta
circulatiei!
- tot legat de amenda biciclistilor Art. 95 are
prevederi clare:
(2) Avertismentul consta
in atentionarea
verbala sau scrisa a contravenientului, insotita de recomandarea de a
respecta dispozitiile legale.
(3) Avertismentul se aplica in
cazul in care prin incalcarea normei rutiere nu se pune in pericol
siguranta circulatiei.
Am
cautat
in continuare:
Din
Regulament pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice - retinem:Art.
4(1)
Inchiderea sau crearea de restrictii pentru circulatia vehiculelor ori
a pietonilor pe drumurile publice se poate face numai pentru limitarea
intensitatii traficului, pentru protectia unor sectoare de drum sau
pentru executarea unor lucrari, in conditiile stabilite de lege
2.
Conditiile tehnice minime pe care trebuie sa le indeplineasca
bicicletele, mopedele, vehiculele cu tractiune animala si cele trase
sau impinse cu mana
Art. 14In
circulatia pe
drumurile publice, bicicleta trebuie sa fie:
a) prevazuta cu
dispozitiv de franare eficace;
b) prevazuta cu un sistem
adecvat, functional, de directie;
c) dotata cu sistem de
avertizare sonora; se interzic echiparea si folosirea sistemelor de
avertizare sonora specifice autovehiculelor;
d) echipata in
fata cu lumina de culoare alba sau galbena, iar in spate cu lumina de
culoare rosie si cu cel putin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant,
vizibil, de aceeasi culoare;
e) echipata cu elemente sau
dispozitive care, in miscare, formeaza un cerc continuu,
fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spitele
rotilor.
Art. 15Remorca
atasata unei
biciclete trebuie sa fie echipata, in partea din spate, cu un
dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare rosie, iar daca lumina
din spate a bicicletei este obturata de remorca, aceasta trebuie sa fie
echipata si cu o lumina de culoare rosie.
SECTIUNEA
a 4-a - Reguli pentru alti participanti la trafic1.
Circulatia bicicletelor si a mopedelorArt.
160(1)
Bicicletele si mopedele, atunci cand circula pe drumul public, trebuie
conduse numai pe un singur rand.
(2) Persoanele care nu poseda
permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai daca
fac dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera in cadrul unei
unitati autorizate de pregatire a conducatorilor de autovehicule.
(3)
Daca pe directia de deplasare exista o pista pentru biciclete,
semnalizata ca atare, conducatorii vehiculelor prevazute la alin. (1)
sunt obligati sa circule numai pe aceasta pista. Se interzice
circulatia altor participanti la trafic pe pista pentru biciclete.
(4)
Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa
poarte casca de protectie omologata.
Art.
161(1)
Se interzice conducatorilor de biciclete sau mopede:
a) sa
circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul avand
semnificatia "Accesul interzis bicicletelor";
b) sa invete sa
conduca biciclete sau mopede pe drumurile intens circulate;
c)
sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt
amenajate piste speciale destinate lor;
d) sa circule fara a
tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale;
e)
sa circule in paralel, cu exceptia situatiilor cand participa la
competitii sportive organizate;
f) sa circule in timp ce se
afla sub influenta alcoolului, a produselor ori substantelor
stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g)
sa se tina de un vehicul aflat in mers ori sa fie remorcat de un alt
vehicul sau impins ori tras de o persoana aflata intr-un vehicul;
h)
sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului pana la 7 ani,
numai daca vehiculul are montat in fata un suport special, precum si a
situatiei cand vehiculul este construit si/sau echipat special pentru
transportul altor persoane;
i) sa circule pe partea carosabila
in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau
un acostament practicabil, ce pot fi folosite;
j) sa
transporte sau sa traga orice fel de obiecte care, prin volumul ori
greutatea lor, stanjenesc sau pericliteaza conducerea vehiculului ori
circulatia celorlalti participanti la trafic;
k) sa circule pe
aleile din parcuri sau gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu
stanjenesc circulatia pietonilor;
l) sa circule pe timp de
noapte sau cand vizibilitatea este redusa, fara sa indeplineasca
conditiile prevazute la art. 14 si 16;
m) sa circule atunci
cand partea carosabila este acoperita cu polei, gheata sau zapada.
n)
sa circule cu defectiuni tehnice la sistemele de franare sau cu un
vehicul care nu este prevazut cu avertizor sonor;
o) sa
traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in
timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau moped;
p) sa circule pe
alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia
cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze
regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;
r) sa
circule fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent -
reflectorizante, de la lasarea serii pana in zorii zilei sau atunci
cand vizibilitatea este redusa;
s) sa conduca vehiculul fara a
mentine contactul rotilor cu solul.
(2) Pe timpul circulatiei
pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba
asupra lor actul de identitate. iar, conducatorii de mopede sunt
obligati sa aiba, in plus, certificatul de absolvire a cursurilor de
legislatie rutiera si certificatul de inregistrare a vehiculului.
Sanctiuni
contraventionale si masuri tehnico-administrative
SECTIUNEA 1Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor contraventionale
Art.
177(1) Indrumarea, supravegherea, controlul
respectarii
normelor privind circulatia de drumurile publice si luarea masurilor
legale in cazul in care constata incalcari ale acestora se realizeaza
de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane.
Ce
este interesant:
-Art. 4 - gresit interpretat, poate
fi (in opinia mea) cauza interdictiei in discutie:(1)
Inchiderea sau crearea de restrictii pentru circulatia vehiculelor ori
a pietonilor pe drumurile publice se poate face numai pentru limitarea
intensitatii traficului, pentru protectia unor sectoare de drum sau
pentru executarea unor lucrari, in conditiile stabilite de lege
Doresc
sa subliniez ca paragraful se refera " pe drumurile publice" deci nu in
parcuri!- in SECTIUNEA a 4-a -
Reguli
pentru alti
participanti la trafic Circulatia bicicletelor si a mopedelor
- citim:
Art. 161
1)
Se interzice
conducatorilor de
biciclete sau mopede:
k) sa circule pe aleile din parcuri sau
gradini publice, cu exceptia cazurilor cand nu stanjenesc circulatia
pietonilor;Deci prevederea
legala este "cu
exceptia
cazurilor" deci nici vorba de o interdictie clara.
Daca
in
cazul mijloacelor motorizate prevederea poate fi de inteles (pentru ca
au mase si viteze mari, aceste caracteristici determinand
gravitatea accidentelor, fara a mai discuta despre poluare), pentru
biciclete este o aberatie!
Nici
o vorba de varsta biciclistilor! Sa zicem ca un copil de 10 ani merge
cu
bicicleta in parc - conform afisului este contravenient, si ca un "mare
contravenient" (aici imi venea sa scriu infractor) va fi urmarit
neaparat
de politia rutiera.
Nu
cunosc si nu am gasit alte prevederi legale referitor la aceasta
problema dar daca ele
exista (Hotarari ale Consiliului Local sau ale altor organisme locale)
pe langa faptul ca nu sunt mentionate pe indicatoarele respective, ele
teoretic sunt inferioare legislatiei de mai sus, dar ... eu nu sunt
jurist!
Cred ca este necesar ca autoritatile competente sa
verifice
aplicarea legii circulatiei pe drumurile publice, atat in spiritul cat
si
in litera ei, pentru ca decizia de interzicere a accesului bicicletelor
in parcuri este o aberatie!