ORDIN
nr. 39 din 16 ianuarie 2008
privind
reorganizarea
ambulatoriului de specialitate al spitalului
Având
în vedere:
- Ordonanţa Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi
funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 153/2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificările
ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind
organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru
servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 598/2001;
- Referatul de aprobare al Direcţiei generale organizare, resurse
umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr. 354 din 16 ianuarie
2008,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerul Sănătăţii Publice, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
ART.
1
(1) Ambulatoriul
integrat al spitalului, organizat în cadrul unităţilor
sanitare cu paturi, asigură asistenţa medicală ambulatorie şi are
în structură, obligatoriu, cabinete medicale de specialitate
care au corespondent în specialităţile secţiilor şi
compartimentelor cu paturi, precum şi cabinete medicale în
alte specialităţi, după caz, pentru a asigura o asistenţă medicală
complexă. (2) Ambulatoriul
integrat al spitalului face parte din structura spitalului, activitatea
medicilor se desfăşoară în sistem integrat şi utilizează
în comun platoul tehnic, cu respectarea legislaţiei
în vigoare de prevenire a infecţiilor nosocomiale,
în vederea creşterii accesibilităţii pacienţilor la servicii
medicale diverse şi complete. Serviciile medicale ambulatorii vor fi
înregistrate şi raportate distinct.
(3) Ambulatoriul integrat al spitalului se organizează în
aceeaşi clădire cu spitalul, de regulă la parterul unităţii, sau
într-o altă clădire aparţinând unităţii sanitare,
cu respectarea circuitelor organizatorice şi funcţionale în
condiţiile legii.
(4)
În situaţia în care spitalul funcţionează
în mai multe clădiri, acesta îşi va putea organiza
cabinetele de specialitate la parterul clădirilor în care
funcţionează secţiile sau compartimentele cu paturi respective ori
în spaţiile în care sunt organizate cabinete
în specialităţile respective, acestea constituind
ambulatoriul integrat al spitalului. Cabinetele de specialitate nu se
organizează în spaţiile unde funcţionează secţiile sau
compartimentele de profil.
(5)
În cazul în care organizarea ambulatoriului
integrat va modifica circuitele funcţionale ale spitalului, aprobate
prin autorizaţia sanitară de funcţionare, reorganizarea se va face cu
respectarea legislaţiei în vigoare privind condiţiile pe care
trebuie să le îndeplinească un spital în vederea
obţinerii autorizaţiei de funcţionare.
ART. 2
(1)
Medicii
încadraţi în actualul ambulatoriu de specialitate
al spitalului, în cabinetele de specialitate care au
corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi, vor
fi preluaţi în secţiile sau compartimentele cu paturi care
fac parte din structura spitalului, la cerere, urmând ca prin
decizia comitetului director să fie stabilită secţia sau compartimentul
în care vor fi preluaţi. (2) Medicii de specialitate
încadraţi în spital vor
desfăşura activitate în sistem integrat, spital -
ambulatoriul integrat, în cadrul programului normal de lucru,
asigurând asistenţa medicală spitalicească continuă,
în regim de spitalizare de zi şi ambulatorie. Activitatea
integrată se poate desfăşura zilnic, săptămânal sau lunar,
în conformitate cu modul de organizare a activităţii de către
comitetul director, de comun acord cu şefii de secţii, în
vederea creşterii accesibilităţii pacientului la servicii medicale
corespunzătoare şi a asigurării continuităţii în acordarea
îngrijirilor de sănătate. Programul astfel stabilit va fi
comunicat casei de asigurări de sănătate cu care spitalul are contract. (3)
În vederea creşterii accesibilităţii populaţiei la
serviciile medicale ambulatorii de specialitate, activitatea
ambulatoriului integrat al spitalului se va desfăşura, de regulă,
în două ture, de către toţi medicii, prin rotaţie.
Programarea nominală a medicilor din secţiile de specialitate pe
parcursul unei zile, săptămâni, luni, în funcţie de
organizarea activităţii, este propusă de şeful secţiei, avizată de
directorul medical şi aprobată de managerul spitalului. (4)
Pentru specialităţile care au încadrare insuficientă cu
medici de specialitate sau pentru specialităţile cu adresabilitate mare
- reflectată în număr şi tip de servicii -, activitatea
medicului se poate desfăşura şi în afara programului normal
de lucru, prin contracte individuale de muncă cu timp parţial,
în funcţie de adresabilitate. (5) Personalul
încadrat în actualul ambulatoriu de
specialitate, în cabinetele de specialitate care nu au
corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi,
îşi desfăşoară activitatea în ambulatoriul integrat
al spitalului şi în regim de spitalizare de zi, după caz. (6)
În situaţia în care există dotările necesare şi
adresabilitate, iar condiţiile existente în spitalele
generale permit desfăşurarea actului medical în condiţii de
siguranţă, medicii din ambulatoriul integrat al spitalului, care
îşi desfăşoară activitatea în cabinete fără
corespondent în secţiile sau compartimentele cu paturi,
îşi pot trata şi supraveghea bolnavul care îi
solicită, iar responsabilitatea pentru cazul respectiv revine medicului
curant şi medicilor care asigură continuitatea prin linia de gardă,
în cadrul unui compartiment cu paturi care se poate organiza
în specialităţile respective şi care va face parte din
structura secţiilor medicale sau chirurgicale ori în cadrul
spitalizării de zi, care vor fi aprobate de către Ministerul Sănătăţii
Publice. (7) Personalul sanitar
mediu încadrat în cabinetele de specialitate din
actualul ambulatoriu de specialitate al spitalului, care devine
ambulatoriu integrat al spitalului, precum şi restul personalului care
deserveşte ambulatoriul de specialitate al spitalului rămâne
încadrat în ambulatoriul integrat al spitalului. (8)
În situaţia în care la unele cabinete din
ambulatoriul integrat al spitalului adresabilitatea este redusă sau
medicul lipseşte pentru o anumită perioadă, personalul sanitar mediu
poate completa schema de personal pe secţii şi compartimente, cu
respectarea profilului medical, în vederea creşterii
calităţii actului medical.
ART.
3
(1) Activitatea
ambulatoriului integrat al spitalului constă în:
a) stabilirea diagnosticului şi tratamentului pacienţilor care au venit
cu bilet de trimitere către o unitate spitalicească de la medicul de
familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat
în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, şi
care nu au necesitat internare în regim continuu sau de
spitalizare de zi;
b)
monitorizarea şi controlul pacienţilor care au fost internaţi
în spital şi care au venit la controalele programate la
solicitarea medicului curant sau cu bilet de trimitere de la medicul de
familie sau de la un medic specialist din ambulatoriu, aflat
în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate,
pentru afecţiunile pentru care au fost internaţi;
c) consultaţii interdisciplinare pentru pacienţii internaţi
în unitate sau pentru cei internaţi în alte
spitale, în baza relaţiilor contractuale stabilite
între unităţile sanitare respective; acestea se vor acorda
prioritar;
d) stabilirea
diagnosticului şi tratamentului pacienţilor care au venit cu bilet de
trimitere de la medicul de familie sau de la un medic specialist din
ambulatoriu, pentru specialităţile unice în localitatea
respectivă, şi care nu necesită internare în regim continuu
sau de spitalizare de zi.
(2)
Aceste servicii vor fi evidenţiate distinct de către ambulatoriul
integrat al spitalului şi vor fi contractate şi raportate în
vederea decontării de către casa de asigurări de sănătate.
ART. 4 (1)
Fiecare unitate
sanitară cu paturi are obligaţia de a-şi organiza ambulatoriul integrat
al spitalului conform prevederilor art. 1.
(2) Unitatea sanitară cu paturi este unitatea sanitară cu personalitate
juridică care poate oferi servicii medicale spitaliceşti, servicii
medicale ambulatorii şi servicii medicale de spitalizare de zi,
asigurate de către personalul unităţii în sistem integrat.
Comitetul director al unităţii este obligat să asigure buna desfăşurare
a activităţii medicale.
ART.
5
Cabinetele de specialitate din ambulatoriul de specialitate al
spitalului, care nu se vor organiza conform prevederilor art. 1,
în funcţie de structura existentă, de încadrarea cu
personal şi numai după separarea completă a circuitelor organizatorice
şi funcţionale, conform legislaţiei în vigoare privind
autorizarea sanitară şi prevenirea infecţiilor nosocomiale în
unităţile sanitare, se pot organiza conform Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind
organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru
servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 598/2001.
ART. 6
(1) Laboratoarele de
radiologie şi imagistică medicală, analize medicale, explorări
funcţionale, recuperare medicină fizică şi balneologie unice, care
deservesc atât spitalul, cât şi ambulatoriul
integrat al spitalului, rămân în structura
spitalului, deservind în continuare atât secţiile
şi compartimentele cu paturi, paturile de spitalizare de zi,
cât şi pacienţii care se adresează ambulatoriului integrat al
spitalului, în baza unui program aprobat de managerul
spitalului, care să permită prezentarea pacienţilor din ambulatoriu
într-un alt interval de timp decât cel pentru
pacienţii spitalizaţi. Înregistrările şi raportările se vor
realiza separat.
(2)
În situaţia în care există şi laboratoare care
funcţionează în ambulatoriul de specialitate al spitalului,
acestea vor putea fi comasate cu laboratorul care deserveşte unitatea
sanitară cu paturi, dacă este necesar pentru acoperirea capacitaţii
tehnice sau de personal, ori se organizează conform art. 5, dacă sunt
amplasate într-o clădire separată de cea a spitalului.
(3) Casele de asigurări de sănătate vor încheia un contract
de furnizare de servicii medicale paraclinice, separat cu spitalul,
pentru serviciile acordate în regim ambulatoriu, în
condiţiile legii.
ART.
7
(1) În situaţia în care cabinetele care nu vor
constitui ambulatoriul integrat al spitalului se vor reorganiza
în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr.
124/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 598/2001, spitalul
împreună cu autoritatea de sănătate publică şi autorităţile
locale vor găsi spaţii, de preferinţă în afara clădirii
spitalului, pentru a permite spitalului să îşi organizeze
unitar activitatea.
(2)
Spitalul este obligat să îşi utilizeze prioritar spaţiile
pentru organizarea activităţii, în vederea creşterii
accesibilităţii populaţiei la servicii medicale cât mai
complete, a creşterii calităţii actului medical şi a gradului de
confort pentru pacienţi. (3)
Bunurile mobile aflate în dotarea structurilor medicale care
se reorganizează în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 598/2001, rămân
în patrimoniul spitalului şi vor fi atribuite în
folosinţă titularului cabinetului . (4)
Aparatura medicală aflată în dotarea structurilor care se
reorganizează conform art. 5 rămâne în patrimoniul
spitalului şi va fi atribuită în folosinţă gratuită
titularului cabinetului, numai dacă nu este necesar a fi redistribuită
în structurile medicale ale spitalului, în scopul
dotării corespunzătoare a acestora.
ART. 8
În situaţia
în care clădirea în care se organizează
ambulatoriul integrat al spitalului nu este utilizată în
totalitate de către ambulatoriul integrat al spitalului, în
spaţiile rămase neutilizate se pot organiza secţii sau compartimente cu
paturi ale spitalului, care funcţionează în alte clădiri,
aflate la distanţă sau în clădiri necorespunzătoare, cu
respectarea circuitelor organizatorice şi funcţionale conform
reglementărilor legale în vigoare.
ART. 9
(1)
Medicii care
îşi desfăşoară activitatea în cabinete organizate
conform art. 5 au obligaţia să suporte cheltuielile aferente bunei
funcţionări a structurii organizatorice în care îşi
desfăşoară activitatea, inclusiv părţile defalcate din cheltuielile
comune, dacă rămân în spaţii în care
funcţionează şi structuri ale spitalului.
(2)
Organizarea acestor cabinete se va face numai prin gruparea unitară
a acestora şi separarea completă a circuitelor organizatorice şi
funcţionale.
ART.
10
(1)
Contractele individuale de muncă ale personalului din ambulatoriul
de specialitate al spitalului care se reorganizează în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
124/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 598/2001, încetează
în condiţiile art. 55 lit. (b) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Beneficiarii contractelor de comodat vor prelua, cu contract
individual de muncă, personalul de specialitate medicosanitar şi
auxiliar sanitar existent în unităţile sanitare reorganizate.
(3) Beneficiarii contractelor de comodat au obligaţia de a păstra
personalul preluat, existent în unităţile sanitare
reorganizate, timp de 5 ani. Această obligaţie încetează
în situaţia în care veniturile cabinetului medical,
timp de 3 luni consecutive, nu permit acordarea salariilor negociate
pentru întregul personal. Personalul, inclusiv personalul
administrativ, auxiliar sanitar şi muncitorii, care nu poate fi preluat
va fi redistribuit de către autoritatea de sănătate publică sau de
Ministerul Sănătăţii Publice, în funcţie de subordonare,
în cadrul aceleiaşi unităţi sanitare sau la alte unităţi
sanitare, cu încadrarea în cheltuielile de personal
aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(4) Medicii, farmaciştii şi medicii dentişti cu examen de rezidenţiat
pe post, care au încheiate contracte individuale de muncă pe
durată nedeterminată în cabinetele medicale din actualul
ambulatoriu de specialitate al spitalului care se reorganizează conform
art. 5, vor fi redistribuiţi pe perioada pregătirii în
specialitate de către Ministerul Sănătăţii Publice în cadrul
aceleiaşi unităţi sanitare cu paturi. (5)
După confirmarea în specialitate aceştia rămân
încadraţi în spital sau în cabinetele de
consultaţii interdisciplinare.
(6) Medicilor care beneficiază de rezervare de post, în
condiţiile legii, în actualul ambulatoriu de specialitate al
spitalului care se reorganizează în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, li se va asigura rezervarea
unui alt post în cadrul ambulatoriului integrat al spitalului
sau în structura organizată conform art. 5.
ART. 11
Nu se reorganizează
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele
unităţi fără personalitate juridică care rămân în
structura spitalului, medicii desfăşurând activitate
integrată, după caz, în vederea asigurării continuităţii
în acordarea îngrijirilor medicale:
a) cabinete medicale în specialităţile: oncologie medicală,
diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, boli infecţioase;
b) cabinete de planificare familială; cabinete de medicină sportivă;
ambulatoriile de specialitate pentru sportivi;
c) cabinete medicale şi stomatologice din grădiniţe, şcoli şi unităţi
de învăţământ;
d) dispensarul TBC;
e) centrul
de sănătate mintală - sau actualul laborator de sănătate mintală - cu
staţionar de zi, după caz;
f)
cabinete de stomatologie de urgenţă;
g) ambulatoriile de stomatologie în care se desfăşoară
activitate de învăţământ medical.
ART. 12
Ambulatoriul integrat
al spitalului este coordonat de către directorul medical, care răspunde
pentru activitatea medicală desfăşurată în cadrul acestuia.
ART. 13
Pentru personalul
preluat de spital, unitatea sanitară cu personalitate juridică va
încheia un act adiţional la contractul individual de muncă,
în condiţiile legii.
ART. 14
Structurile care acordă
asistenţă medicală ambulatorie de specialitate au obligaţia să
raporteze indicatorii de morbiditate, precum şi alte date solicitate,
conform reglementărilor legale în vigoare, în
vederea stabilirii necesarului de servicii medicale ambulatorii de
specialitate şi a condiţiilor în care se acordă asistenţă
medicală ambulatorie.
ART.
15
Autorităţile de sănătate publică împreună cu unităţile
sanitare cu personalitate juridică din subordine, precum şi cu
unităţile sanitare cu personalitate juridică din subordinea
Ministerului Sănătăţii Publice vor înainta propunerile de
reorganizare a ambulatoriilor de specialitate conform prevederilor
prezentului ordin, în vederea aprobării de către Ministerul
Sănătăţii Publice, în termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentului ordin.
ART. 16
Situaţiile de excepţie
privind reorganizarea ambulatoriului de specialitate al spitalului,
conform prevederilor prezentului ordin, vor fi analizate şi aprobate de
la caz la caz de către conducerea Ministerului Sănătăţii Publice.
ART. 17
Direcţiile de
specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, autorităţile de
sănătate publică şi unităţile sanitare cu personalitate juridică
implicate vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin.
ART.
18
Structurile rezultate ca urmare a reorganizării ambulatoriului de
specialitate vor fi aprobate în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentului ordin.
ART. 19
La data intrării
în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului sănătăţii şi familiei nr. 35/2002 privind reorganizarea
asistenţei medicale în ambulatoriul de specialitate şi
în ambulatoriul de spital, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 29 ianuarie 2002,
cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 933/2003 privind reorganizarea centrelor
medicale, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 721 din 15 octombrie 2003.
ART. 20
Prezentul ordin se va
publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucureşti, 16 ianuarie 2008.
Nr. 39.
|